Årskurs 8 och 9

Hösttermin 2018

Hej elev i årskurs 8 och 9! 

Vi börjar med ett arbetsområde som inkluderar instrument, digitala verktyg och ensemblespel. 

Vi kommer att jobba större delen av höstterminen i fasta grupper. Varje grupp jobbar ca tre-fyra lektioner på varje station. 

Instrument-stationen
Här tränar du vidare på melodi och ackord på piano och gitarr. 

Ipad-stationen
Här skapar du musik med digitala verktyg tillsammans med din grupp.

Ensemble-stationen
Här spelar du och din grupp som en ensemble.

Bedömning sker under hela terminen. Du ska utveckla din förmåga att spela melodi och ackord, följa rytm, skapa musik och komma med förslag som för arbetet framåt. Med mera. 

Vi kommer att börja med denna låt: 










See you again
It's been a long day without you my friend
And I'll tell you all about it when I see you again
We've come a long way from where we began
Oh I'll tell you all about it when I see you again
When I see you again

Damn who knew all the planes we flew
good things we've been through
that I'll be standing here
talking to you about another path
I know we loved to hit the road and laugh

But something told me that it wouldn't last
had to switch up look at things different see the bigger picture
Those were the days hard work forever pays now I see you in a better place

How could we not talk about family when family's all that we got?
Everything I went through you were standing there by my side
and now you gonna be with me for the last ride

Ref

First you both go out your way and the vibe is feeling strong
and what's small turn to a friendship, a friendship turn into a bond
and that bond will never be broken and the love will never get lost

And when brotherhood come first then the line will never be crossed
established it on our own when that line had to be drawn
and that line is what we reach so remember me when I'm gone

How could we not talk about family when family's all that we got?
Everything I went through you were standing there by my side
and now you gonna be with me for the last ride

So let the light guide your way, hold every memory
As you go and every road you take will always lead you home

It's been a long day without you my friend
And I'll tell you all about it when I see you again
We've come a long way from where we began
Oh I'll tell you all about it when I see you again
When I see you again



















Nu jobbar vi med Art & Sound!



ART & SOUND 2018


Tema: Black Out Poetry


Uppgiften:
Skapa ett verk med text + bild + musik som samspelar. Visa fungerande teknik och passande karaktär i musiken + ett personligt musikaliskt uttryck.
Ge två omdömen (ett om ditt eget arbete och ett om en kamrats arbete) i mitten av processen. Döp ditt verk.

Hur bedöms musiken?
Följande delar bedöms: Spelteknik/karaktär/personligt uttryck, skapande förmåga, kombinationen med andra uttrycksformer samt förmågan att ge omdömen.

Redovisning/inlämning:
Bild + musik som redovisas (visas) live eller spelas in och mailas/delas med Sara. Text som lämnas in eller sjungs/rapas/talas till musiken.

När?
Inlämning innan påsklovet.

Förslag på hur du kan göra:
Du kan hitta på din musik på gitarr eller piano.
Du kan använda dig av melodi, ackord eller båda.
Du kan göra din musik i Novation Launchpad på en Ipad.
Du kan ta hjälp av en vän. Men bara som tillägg/medmusiker.
Du kan lägga till ljudeffekter från verkligheten eller från internet.
Du kan använda din mobil för inspelning.
Du kan välja att endast sjunga din text. Utan musik.
Du kan läsa, sjunga eller rapa texten.
Du kan lägga ihop text + musik + bild på youtube om du vill publicera ditt verk.
Det finns inte så många begränsningar, men kolla med Sara om du är osäker.

Inspiration:













Utgå från känslan...





Omdömen del 1: svara på dessa frågor om ditt eget verk.

Vad heter ditt verk?




Vad vill du förmedla?




På vilket sätt samspelar de olika delarna text/musik/bild?





Beskriv och visa din musik för läraren.





Så här kan du utveckla din idé:






Så här kan du utveckla din musik:













Omdömen del 2: intervjua en klasskamrat. Skriv ner de svar du får här.

Jag intervjuade den här personen:

Vad heter ditt verk?




Vad vill du förmedla?




På vilket sätt samspelar de olika delarna text/musik/bild?





Beskriv och visa din musik för mig.



Nu ska du ge tips till din kamrat

Så här kan du utveckla din idé:






Så här kan du utveckla din musik:










Arbetsområde 2: Populärmusikens historia

Du kommer att få lära dig om hur populärmusiken utvecklats under flera årtionden. 

(Lpp finns längre ned på sidan)


Bedömning "Populärmusikens historia"
Bedömningen består av flera olika delar, muntliga prov och lyssningsprov. 

Lyssningsprov:

Du kommer att få höra olika exempel från denna blogg 
(se nedan). 

Du ska kunna: 
  • placera in låten i rätt årtionde (50/60/70/80/90 eller om det var innan 1950)
  • skriva rätt genre (=musikstil) 
  • veta artistens/gruppens namn. 


I denna del handlar det om att visa att du kan urskilja.

En annan del är att jämföra och resonera. Då kommer vi att sitta i liten grupp och du ska muntligt svara på följande frågor: 

1. Vilka är de viktigaste händelserna eller artisterna/grupperna för populärmusikens utveckling enligt dig? Motivera. 

2. Vilka har haft mest makt att utveckla populärmusiken? Vad/vilka har styrt utvecklingen? Har det förändrats genom åren? Förklara.

3. Har populärmusiken varit jämställd kvinnor/män? Har det varit olika i olika genrer? Ge exempel. Hur ser det ut i dagens populärmusik?




För ett högre betyg ska du visa i dina svar att du kan resonera och jämföra
Du ska tänka på att utveckla dina svar.  





Du kommer att lyckas mycket bättre på proven om du lägger 

tid på att förbereda dina svar. Lycka till!



Populärmusikens historia

1900-talet


Innan 1950

  • Afrika – Amerika


    Innan 1950, Arbetssång, fångar/slavar






                          Innan 1950, blues, Robert Johnson





  • Innan 1950, Jazz, Louis Armstrong






    Innan 1950, Jazz, Billie Holiday


1950-talet
  • Andra världskriget är slut, människor i USA får bättre ekonomi. 
  • Unga människor kan gå i skolan längre och har fickpengar. 
    Ny grupp i samhället: ungdomar!
  • Alan Freed rockn’roll - istället för rhythm and blues
  • Man letar efter ”a white guy with a black voice”


                       1950 Rock´n roll, Elvis Presley



                        1950 Rock´n roll, Jerry Lee Lewis


                         1950 Rock´n roll, Buddy Holly


                         1950 Rock´n roll, Chuck Berry

Frågor:
  1. I vilket land föds rock n´roll-musiken?

  2. På vilket sätt speglar den samhället på 1950-talet? 
    (Ser du några samband mellan samhället och musiken? Fundera över framväxten av ungdomskulturen, teknikutveckling, brist på jämställdhet, problem med rasism, tankar om moral och värderingar, globalisering m.m.)

  3. Välj en 50-talsartist som intresserar dig, motivera ditt val.





1960-talet
  • Rocken i kris
  • Schlagerpop utvecklas
  • Skivbolaget Motown Records: Bl.a: The Supremes, 
    James Brown (Black and I’m proud), Ray Charles (soul)
  • Rolling Stones
  • Hippie-rörelsen
  • Woodstock (1969)
  • Jimi Hendrix (1942-1970)
  • Janis Joplin (1943-1970)





                             
                         1960 Schlagerpop, R&B, The Supremes




                             1960 Soul, funk, James Brown





                            
                             1960 Folk, singer/songwriter,  Bob Dylan





                          
                              1960 Pop, rock, The Beatles




                          
                             1960 Rock, Janis Joplin








    1960 Rock, Jimi Hendrix


Frågor:
  1. Hur påverkade samhällsutvecklingen musiken och hur påverkade musikutvecklingen samhället?

  2. Varför tror du att så många artister föll offer för droger?

  3. Välj en 60-talsartist som intresserar dig, motivera ditt val.












1970-talet
Populärmusiken tar två vägar:
  • den aggressiva, provocerande
  • den mjukare, pop

Under 70-talet växer människors medvetande om de stora samhälls- 

och miljöproblemen. Det avspeglar sig i poptexterna…



                      
                            1970-tal, Soul, funk, Stevie Wonder

PUNK!
  • Revolt mot rockens utveckling och mot samhällssystemet
  • Ville chockera
  • Sex Pistols
  • Skandaler



                         
                             1970-tal, Punk, Sex Pistols


HÅRDROCK, GLAMROCK!
  • Högre volymer, bättre teknik
  • Gitarr-riff
  • Hårdrocksballader
  • Deep Purple, föregångare till heavy metal
  • Glamrock
  • Kiss
                        
                             1970-tal Hårdrock, glamrock, Kiss







                          
                          1970-tal Hårdrock, Deep Purple




REGGAE!
  • Jamaica
  • Rastas, flätor och afrikanska rytmer
  • Sekt
  • Bob Marley (1945-1981)
                                          1970-tal Reggae, Bob Marley


                                     
                                          1970-tal, Pop, Schlager, disco, Abba



Frågor:

  1. Varför tror du att så många olika musikstilar börjar utvecklas på 1970-talet?
  1. Vilken likhet och vilken skillnad finns det i reggaens och punkens budskap?

  2. Kan du berätta om någon 70-talsartist som du anser är med och påverkar musiken som hörs idag?




1980-talet
  • Fyra stora skivbolag ”tar över”
Warner – USA
Sony – Japan
EMI – England
Polygram – Tyskland
(numera en del av Universal, Frankrike/USA)


  • MTV, musikvideos!
  • Storstjärnor som Mariah Carey, Prince, Whitney Houston, Janet Jackson m.fl...
                                         1980-talPop, Michael Jackson



   1980-tal, Pop, Madonna


ROCK!
  • Mystik, magiska riter…
  • Frisyrerna!
  • Trash metal (Metallica)
  • Death metal 



                         

         1980-tal, Heavy Metal, Metallica



RAP/HIP HOP! 
  • DJs, Break dance
  • (Malcom X, Martin Luther King)
  • Public Enemy
  • Tupac
  • Biggie Smalls


                            
                             1980-tal, Rap, hip hop, Public Enemy


I Sverige:
  • Roxette
  • Carola
  • Lena Philipsson
  • Kicki Danielsson
  • Herreys



                            
                         

och så i Norge…
AHA!


                                        
                        1980-tal, Pop, synth, AHA


Frågor:

  1. Vad tror du att det innebar för musikartister som ville bli kända, att  fyra stora skivbolag ”tog över” marknaden?

  2. Hur kom det sig att soloartister kunde bli så stora megastjärnor under 1980-talet?

  3. Musikvideos var viktiga, är de det idag?




1990-talet
  • Grunge, musiken, modet och attityden... 


    (tidigt)1990-tal GrungeNirvana

  • Pojkgrupper
    Hanson, `N Sync, New Kids On The Block, 
    Backstreet Boys, Boyz II Men...
                                          1990-tal, Pop, Backstreet Boys


  • Flickgrupper

    Spice girls, Destiny's child, TLC...

    * RnB



                                    
                          1990-tal R&B, Destiny's child



                          Sent 1990-tal, Pop, Britney Spears

    Britney Spears (1981-)
    - en av världens mest sålda artister, har sålt över 100 miljoner album
    - Debut som åttaåring (The Mickey Mouse Club)
    - Sångerska, modell, parfym/kläddesigner, dansare, skådespelerska...

  • Dansmusik: House, Techno, Europop...

Frågor:

  1. Tycker du att populärmusik-branschen har blivit mer jämställd mellan kvinnor och män? Motivera. 

  2. Vilka tror du har mest makt idag? Artisterna? Skivbolagen? Lyssnarna?

  3. Idag har vi nästan helt slutat köpa CD-skivor, vi hittar musiken på bl.a. Spotify och Youtube istället. 
    Var tror du att det innebär för artisterna?

  4. Vilken artist eller grupp har du saknat i denna historiebeskrivning? Varför borde den varit med?



Arbetsområde 1: Populärmusikens historia
Lokal Pedagogisk Planering (LPP)

Vi kommer att (centralt innehåll): 

* lära oss om hur populärmusiken utvecklats under 1900-talet
* lyssna på musik och titta på musikvideos
* skriva, läsa, diskutera, jämföra, resonera


Du ska lära dig (syfte):

*  att analysera och samtala om musikens uttryck i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang.


Det här bedöms:

* att du kan föra underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhällen.
* att du kan urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer och epoker. 


Tips och tänkvärt:

* lyssna flera gånger på de olika musikexempel som jag lägger ut här på bloggen, lär dig att känna igen dem. 
* Ta dig tid att fundera över hur du vill svara på frågorna. Tänk efter - vad är det som frågan handlar om, försök att tänka lite djupare.





SLUT PÅ ARBETSOMRÅDET "POPULÄRMUSIKENS HISTORIA". 















Art & Sound ht-16 åk.9



Vad? Ett ämnesövergripande arbete: svenska/bild/musik

Vilka? Årskurs 9

När? Start f.o.m. v.47, redovisningar sker under vecka 7 och 8 för Rebecca, Karolin och Sara (+ ev. fler lärare). Elevernas arbeten kommer att visas upp under Sunnerbyskolans infokväll för blivande åk.6.

Hur? Eleverna jobbar med uppgiften på lektionerna.

Varför? Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar så förstärks och levandegörs texters budskap. Att jobba ämnesövergripande kan ge eleven en djupare förståelse och ett vidgat lärande.



Förmågor som arbetet berör (och som bedöms):

  • Förmågan att kombinera musik med andra konstarter
  • Förmågan att skapa musik
  • Förmågan att följa rytm och tonhöjd
  • Förmågan att kombinera olika texttyper med estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar samt förstärker och levandegör textens budskap
  • Förmågan att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap
  • Förmågan att skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material.



Uppgift



Svenska: Du ska skapa en text i form av en självbiografisk rap/sångtext på sexton rader. Sexton rader är den vanligaste verslängden inom hiphop. Det är en lätthanterlig form som kan rymma mycket. Att skriva och formulera sig leder många gånger till intresse för andras texter, och till läsning.



Bild: Du ska börja med att göra en bakgrund manuellt. Du ska sedan på den måla ett porträtt av dig själv. Du behöver inte måla hela ditt ansikte, det kan vara dig i profil, eller en del av ditt ansikte. (se exempel nedan). När målningen är färdig kommer du att fota av den och bearbeta den ytterligare med hjälp av ett digitalt program. Pixlr.



Musik: Du ska skapa

  • en musikbakgrund med hjälpa av digitala verktyg (Ipad/Iphone, novation launchpad).
  • en raptext på 16 rader, självbiografisk
  • en bild som samspelar med texten och musiken.



Musiken och raptexten ska spelas in och läggas ihop med den färdiga bilden i Imovie.



Bildexempel
336c3f9c6a763c78d0cb52f7a691c68d.jpg
Akvarellmålat porträtt med viss digital bearbetning
8f5afc855615081794ac7c595966ac03.jpg              a53c1688cde9b6ac49d1d8dc5e40025d.jpg
Målat porträtt                                                       Fotografi och målad bakgrund samt
                                        digital bearbetning.                                                      

















Nu ska vi börja med ett nytt arbetsområde som består av två delar: sång och teori. Sångerna som vi ska sjunga hittar du på bloggens startsida. 

Lokal pedagogisk planering

Du ska träna följande förmågor:
* Förmågan att delta i gemensam sång och följa rytm och tonhöjd
* Förmågan att ge omdömen om andras musicerande samt resonera om musikens uttryck och betydelse 

Vi kommer att: 
träna på att sjunga tillsammans och i mindre grupper
* sjunga olika genrer
* lära oss om röstvård
* analysera och samtala om musikens uttryck och betydelse

Det här bedöms:
Eleven kan delta i gemensam sång och följer då i någon mån/relativt säkert/med säkerhet rytm och tonhöjd. 
Dessutom sjunger eleven i viss mån med tajming/med relativt god tajming och med relativt passande karaktär/med god tajming och med passande karaktär. 

Eleven kan ge enkla/utvecklade/välutvecklade omdömen om eget och andras musicerande. Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda/utvecklade och relativt väl underbyggda/välutvecklade och väl underbyggda resonemang om musikens betydelse för individer och samhällen.  
Tips och tänkvärt:

* Bedömning sker både under arbetets gång och i samband med redovisning. 
* Det man tränar på blir man bättre på. Sjung ofta!


Inlämningsuppgift: Betydelsefull musik

Välj en musikartist eller ett band som med sin musik gör/har gjort skillnad i världen. Musik som påverkar människor. 
Svara på följande frågor: 

1. Musikartistens/bandets namn:
2. Bakgrundshistoria:
3. Beskriv musiken:
4. Musikens betydelse för artisten/bandet:
5. Hur använder artisten/bandet sitt kändisskap?
6. Musikens betydelse för samhället:
7. Dina egna tankar om artisten/bandet och musiken:



Art & Sound: Draknästet
Musikuppgift

När?
Start på musiken v.50. Redovisning v.8.


Vad bedöms?
Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik genom att med hjälp av digitala verktyg pröva och ompröva hur olika kombinationer av musikaliska byggstenar kan forma kompositioner som har en fungerande form och karaktäristisk stil. Dessutom kan eleven kombinera musik med andra uttrycksformer så att de olika uttrycken samspelar väl.


Hur?


1. Börja med att ladda ner följande gratisapp till din Ipad:
  • Novation Launchpad


2. Lek/prova programmet så att du börjar bli bekant med det. Du ska inte köpa till extrafunktioner så lämna inte några bankuppgifter eller dylikt.


3. Planera reklamfilmen själv eller tillsammans med en klasskamrat. Om ni är två som samarbetar ska det framgå av reklamfilmen att produkten/tjänsten består av två delar som kompletterar varandra och att ni står för varsin del.


4. Filma/skapa er reklamfilm med hjälp av er Ipad. För mer information om själva filmen (bild), prata med Karolin.


5. Nu ska ni lägga till musik och ev annat ljud. Skapa er musik i Novation Launchpad.


Musiken ska (checklista):
  • ha en inledning
  • innehålla minst en förändring i ljudbilden/intensitet
  • bestå av ett jämt antal takter
  • avslutas på ett snyggt sätt
  • kombineras med en eller två röster
  • passa ihop med film och syfte



Instrument och ensemblespel vt-16

Vi kommer att lära oss två olika låtar: "Say something" och "Counting stars"



Counting stars (One Republic)





Piano "Counting stars"
Ackord: C#m – E – B – A    Men på lektionerna spelar vi: Em - G - D - C




Say something (A Great Big World & Christina Aguilera)


Piano "Say something"
Ackord: 

Vers

Bm – G – D – A

Brygga

D – F#m – G – D – A

Refräng

Bm – G – D – A



Counting stars

Lately, I've been, I've been losing sleep
Dreaming about the things that we could be
But baby, I've been, I've been praying hard,
Said, no more counting dollars
We'll be counting stars, yeah we'll be counting stars

I see this life like a swinging vine
Swing my heart across the line
And in my face is flashing signs
Seek it out and you shall find
Old, but I'm not that old
Young, but I'm not that bold
I don't think the world is sold
I'm just doing what we're told

I feel something so right
Doing the wrong thing
I feel something so wrong
Doing the right thing

I could lie, coudn't I, could lie
Everything that kills me makes me feel alive

Ref x 2
We'll be, we'll be counting stars

I feel the love and I feel it burn
Down this river, every turn
Hope is a four-letter word
Make that money, watch it burn

Old, but I'm not that old
Young, but I'm not that bold
I don't think the world is sold
I'm just doing what we're told

I feel something so wrong
Doing the right thing

I could lie, could lie, could lie
Everything that drowns me makes me wanna fly

Ref x2
We'll be, we'll be counting stars

Take that money, watch it burn
Sink in the river, the lessons are learnt
Take that money, watch it burn
Sink in the river, the lessons are learnt
Take that money, watch it burn
Sink in the river, the lessons are learnt
Take that money, watch it burn
Sink in the river, the lessons are learnt
Everything that kills me makes feel alive

Ref x2

We'll be, we'll be, counting stars

Take that money...




Say something

Say something, I'm giving up on you

I'll be the one, if you want me to

Anywhere, I would've followed you

Say something, I'm giving up on you

And I am feeling so small

It was over my head

I know nothing at all

And I will stumble and fall

I'm still learning to love

Just starting to crawl

Say something, I'm giving up on you

I'm sorry that I couldn't get to you

Anywhere, I would've followed you

Say something, I'm giving up on you

And I will swallow my pride

You're the one that I love

And I'm saying goodbye

Say something, I'm giving up on you

And I'm sorry that I couldn't get to you

And anywhere, I would have followed you

Oh-oh-oh-oh say something, I'm giving up on you

Say something, I'm giving up on you

Say something



















I drew a broken heart, right on your window pane
Waited for your reply, here in the pouring rain
Just breathe against the glass, leave me some kind of sign
I know the hurt won't pass, yeah, just tell me it's not the end of the line
Just tell me it's not the end of the line

I never meant to break your heart, No I won't let this plane go down
I never meant to make you cry, I'll do what it takes to make this fly, oh
You gotta hold on, hold on to what you're feeling
That feeling is the best thing, the best thing, alright
I'm gonna place my bet on us, I know this love is heading in the same direction
That's up

You drew a question mark, but you know what I want
I wanna turn the clock, yeah, right back to where it was
So let's build a bridge, yeah, from your side to mine
I'll be the one to cross over, just tell me it's not the end of the line
Just tell me it's not the end of the line
Ref.
Girl, I know we could climb back to where we were then
Feel it here in my heart, put my heart in your hand
Well, I hope and I pray that you do understand
If you did, all you have to say is, Yeah, yeah, yeah, yeah, yeah
Yeah, yeah, yeah, yeah, yeah, Yeah, yeah, yeah, yeah, yeah
I'm waiting for you
Yeah, yeah, yeah, yeah, yeah, Yeah, yeah, yeah, yeah, yeah
Yeah, yeah, yeah, yeah, yeah
Ref.











Vt-15

Hej elev i årskurs 9! Här kan du läsa vad vi ska göra på musiken, vad du ska lära dig och vad du ska kunna när du blir bedömd. 

Nästa låt som vi ska lära oss att spela och sjunga heter "Hey brother". Här kan du lyssna på låten och öva på texten: (obs! vi kommer att spela låten i Am)


Pianoslinga (Tonart: Am)






Pianoslinga Read all about it





Vårtermin och dags för ett nytt arbetsområde nu när vi snart är klara med Art & Sound! 

Arbetsområde 3 (från v.5): Instrument och instrumentspel
LPP

Vi kommer att: 

* träna på att spela piano och gitarr
* lära oss om olika instrument
* lära oss om ackord och melodi och annan musiklära


Du ska lära dig:

* att spela melodi och ackord på piano 
* att spela några ackord på gitarr
* musikteori

Det här bedöms:

* att du kan spela en enkel melodistämma med ackompanjemang på piano
* att du kan ackompanjera med några ackord på gitarr (med flyt)
* att du kan bearbeta och tolka musiken till ett musikaliskt uttryck


















Ht-14

Hej elev i årskurs 9! Här kan du läsa vad vi ska göra på musiken, vad du ska lära dig och vad du ska kunna när du blir bedömd. 
Här finns också tips på vad du ska tänka på för att nå ett högt betyg!

Arbetsområde 2: Art & Sound (Lpp kommer inom kort)

När? Start v.45
Vilka? Åk.9
Vad? Art and Sound är ett temaarbete i samarbete med bilden, musiken, svenskan och/eller engelskan. Du ska göra en presentation som består av tre delar: en text, bilder och bakgrundmusik. Temat för i år är:

MÅNGFALD

Inspirationsfilmer:



Arbetsområde 1: Sång och rytm.
LPP

Vi kommer att: 

* träna våra röster i olika sångövningar
* sjunga olika sånger, träna stämsång
* göra olika rytmövningar
* lyssna på olika sätt att sjunga (i olika kulturer)
* skriva, läsa 
* jobba med text och musik

Du ska lära dig:

* att sjunga sångerna, följa rytm och tonhöjd så bra som möjligt
* att göra rytmerna
* att det finns olika sätt att sjunga på (i olika kulturer)
* att använda olika musikord och symboler 
förbereda en egen musikalisk presentation

Det här bedöms:

* att du kan delta i gemensam sång och följa rytm och tonhöjd och sjunga med tajming
* att du kan höra skillnad på olika sätt att sjunga i olika kulturer

Tips och tänkvärt:

* för att bli bättre på att sjunga behöver man träna, inte bara på lektionerna, utan även hemma
* lyssna på de olika röstexempel som jag lägger ut här på bloggen, lär dig att höra skillnaderna
* lyssna på artister som du tycker sjunger bra. Fundera på varför du gillar just deras röster? Sätt ord på dina tankar.
* träna på de rytmer som du lär dig på lektionerna. Prova på egen hand att hitta på egna rytmer!


Cup song



Övningsvideo



Karaokebakgrund





Fördjupningsuppgift… Obs! Det går också bra att hitta på en egen version!


Arbetsområde 2: Art & Sound (skapande)

ART & SOUND 



Arbetsområde 3: Instrument och instrumentspel